18.1.2024

Itsenäisyyspäivä 6.12.2023

Rantasalmen Reserviläisten ja Reserviupseerikerhon asettamassa kunniavartiossa seisoivat yliluutnantti Eero Sistonen, alikersantti Antti Tikkanen, alikersantti Anne Lyytikäinen ja rajajääkäri Roope Lyytikäinen.Juhlapuheen piti valmiuspäällikö Minna Rossi.Rantasalmen Reserviläisten ja Reserviupseerikerhon asettama kunniavartio vartioi Rantasalmen sankarihautausmaata itsenäisyyspäivän  6.12.2023 seppeltenlaskussa niin kuin on tapana ollut jo vuosikymmenten ajan. Iloksemme saimme kunniavartioon tällä kertaa myös nuoremman polven reserviläisiä ja ensimmäistä kertaa myös naispuolisen reserviläisen.

Kunniavartion lisäksi reserviläiset osallistuivat tälläkin kertaa keskeisinä järjestäjinä itsenäisyyspäivän juhlan suunnitteluun ja toteuttamiseen. Lumipukuiset edustajamme olivat avustamassa mm. juhlajumalanpalveluksesssa lipunkantajina. Reserviläiset hankkivat myös puhujan jumalanpalveluksen ja juhlakahvien jälkeen pidettyyn itsenäisyyspäivän juhlaan. Juhlapuhujaksi saimme MPK:n valmiuspäällikkö, reservin vääpeli Minna Rossin Mikkelistä.

Reserviläisjärjestöjen lisäksi Rantasalmen itsenäisyyspäivän juhlallisuuksia olivat järjestämässä Rantasalmen kunta ja kappeliseurakunta, Rantasalmen Puhallinorkesteri, Partiolippukunta Rantasalmen Ruutanat, Aikamiehet-kuoro, Rantasalmen Rotary-klubi, Lions Club Rantasalmi, Rantasalmen Kotiseutuyhdistys ja Järvi-Saimaan  Kansalaisopisto.